ראיון עם אודי אורנשטיין, מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, ברדיו דרום בנושא הפיצויים על מבצע "צוק איתן"
 

רונן הירשלר: העסקים והמפעלים בדרום, מפסידים חלק ניכר מהפיצויים שמגיע להם, משום שהם נאלצים להעסיק רואי חשבון ועורכי דין כדי לקבלם. כך לפחות, טוענים חלק מנציגיהם. חלקם אפילו מעדיפים לוותר על כל התהליך, בעקבות הבירוקרטיה המתישה. איתנו, אודי אורנשטיין, הוא מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, בוקר טוב לך.
אודי אורנשטיין: בוקר טוב.
רונן הירשלר: אז כמה זה באמת מסובך? אי אפשר להסתדר לבד?
אודי אורנשטיין: תראה, להסתדר לבד, בוודאי שאי אפשר, והמפעלים כמו שאנחנו באמת ציינו, המפעלים נדרשים לסיוע רב, אם זה מאנשי מקצוע, אנשי עורכי דין, משרדי עורכי דין ומשרדי רואי חשבון, אבל אני חושב שזה הסיפור, זה רק קצה העניין. הסיפור הוא, שהמפעלים, אתם יודעים, אנחנו לקראת סוף המבצע, או לקראת סופו..
רונן הירשלר: או לקראת המשכו..
אודי אורנשטיין: או לקראת המשכו, אני מקווה שלקראת סופו, ובימים האלה, אנחנו שומעים כמובן כל הזמן, את הגורמים הרלוונטיים באים ומצהירים, כמה הם יעמדו לטובת המפעלים, לטובת היישובים. אבל אני מאוד ואני קורא גם לשר האוצר, גם לראש רשות המסים, לזכור את ה.. ולפקידים שלו כמובן, לזכור את זה גם ביום שאחרי, גם כשהרוחות נרגעות, וגם כשמתחילים להתווכח על גובה הפיצויים. כי התוצאה, הוא מה שקרה בעמוד ענן, שהמפעלים הרגישו שמאשימים אותם ברמאות, שמאשימים אותם בגזילת הקופה, שכל הדיון עם פקידי רשות המסים, הופך להיות דיון שאתה צריך להצטדק..
רונן הירשלר: כלומר, אתה חשוד מראש.
אודי אורנשטיין: למה אתה דורש כך וכך? אתה מראש חשוד. עכשיו, הדיון על כסף הוא תמיד דיון בעייתי, כאשר הוא נעשה בין המדינה לבין הגורמים הפרטיים. אבל המדינה חייבת למצוא את הדרך לעשות את זה בצורה ראויה, מכבדת, הולכת לקראת. כן, גם אם זה לעתים עולה יותר, וגם אם פה ושם מישהו..
רונן הירשלר: אודי, בדרך כלל אני משתדל לקרוא תגובות רק בסוף, אבל מה שכותבים לנו מרשות המסים, נדמה לי שיכול לעניין אותך. כותבים כך, זאת תגובה שקיבלנו: כדי לתת מענה מהיר לעסקים שנפגעו, נקבעו בתקנות מספר מסלולים פשוטים וישימים. החל מתחילת השבוע שעבר, ניתן להגיש בקשות לפיצויים באמצעות טפסים, המפורסמים באתר הרשות, בליווי הנחיות מפורטות, שמילוין אינו מחייב למעט מקרים חריגים, הסתייעות ברואה חשבון. הרשות מפעילה מוקד מיוחד לטיפול מהיר בתביעות, מוקד שירות טלפוני לפניות הציבור, בנוגע לפיצויים בשל נזק עקיף, מענה לפניות באמצעות דואר אלקטרוני ועוד. נוסף לכל זה, מבצעת הרשות הדרכות בנוגע למתן פיצויים לציבור, בערים מרכזיות בדרום. זאת ועוד, רשות המסים תעניק הכשרה ליועצים מקצועיים של משרד הכלכלה, מול יועצים מקצועיים של המשרד לפיתוח הנגב והגליל, שהתגייסו לסייע לבעלי העסקים בהגשת תביעות, ללא תשלום.
זה נשמע לי כמו תשובה מלאה, כמו שאומרים.
אודי אורנשטיין: קודם כל, אז זו תשובה חלקית, תיכף אני אגיד גם למה אני חושב שצריך לברך על הצעד של הכשרת יועצים, ואני מקווה מאוד, וגם אנחנו נסייע למפעלים לכוון אותם בכיוון הזה, ואני מקווה באמת שהם לא יצטרכו לחלק את הפיצויים שבאמת, מגיע בזכות ועוד זה אפילו רק פיצויים חלקיים, כי חלק מהדברים הם לא מקבלים. אבל צריך לזכור, שהמסלולים שרשות המסים מדברת עליהם, זה המסלולים הירוקים. ויש לנו את המסלולים האדומים, לאותם יישובים ומפעלים נושקי גדר, בין אפס עד שבע, המסלולים האדומים, נועדו כדי לפצות על מלוא הנזק, והמסלולים האדומים האלה, יש לי מפעל שאומר- מרוב הקושי והמלחמה עם רשות המסים, אנחנו, שיכולים ללכת למסלול האדום, מעדיפים ללכת למסלול ירוק. לקבל פחות אבל העסק הזה ייגמר, ולא ישגעו אותנו, ולא יאשימו אותנו. גם במסלולים האדומים, צריכים למצוא דרך לעשות את זה בצורה ראויה.
רונן הירשלר: תגיד, אבל רואי החשבון האלה, שמפעל מסוים, או עסק מסוים שוכר, לא משיגים עבור העסק הזה, יותר מכפי שהיה משיג בעצמו? כלומר, מצדיקים את עמלתם?
אודי אורנשטיין: יכול להיות. אני כמובן, אין לי טענה כלפי משרדי רואי החשבון, אנשי המקצוע. הם עושים את עבודתם.
רונן הירשלר: כי אם יכולתי לבד לצלול לתוך הבירוקרטיה ולהוציא כאן מאתיים אלף שקל, והגיע איזה רואה חשבון ועשה לי בדיקה טובה יותר, והוציא מאתיים חמישים אלף שקל, אז היה שווה. גם חסכתי את הזמן, וגם הרוויח את הכסף שלו.
אודי אורנשטיין: אבל רונן, תקשיב מה אתה אומר. זה אומר שהמורכבות של התהליך הזה פתוחה לכל מיני התפלפלויות ודחיפה כזאת או אחרת, שאני כמפעל שאמון על היום יום, ואמור לייצר ואמור למכור, ולשלוח ... לעולם, לא יכול לעשות את זה לבד, כי זה מורכב, כי זה ..
רונן הירשלר: אבל היא הנותנת, היא הנותנת שרואה החשבון זה תפקידו, רואה חשבון של עסק מסוים או מפעל מסוים, יטפל בזה, יקבל את העמלה שלו, אבל ישיג לי יותר ממה שהייתי משיג לבד.
אודי אורנשטיין: אז בסוף, מה? אז בוא נראה מה אנחנו עושים, אם בסוף למפעל מגיע מאתיים אלף שקל פיצויים, אז עוד חמישה עשר אחוז כי זה מגיע לו, כי הוא נפגע במאתיים אלף שקל, אז בסוף חמישה עשר אחוז, הולכים לכל מיני אנשים שמקשרים בין הממשל ובין המפעל. זה לא תהליך ראוי.
רונן הירשלר: אני מבין. אבל ברשות המסים לא מכירים בקושי הזה, שאתה מדבר עליו, ולדעתם, למעט מקרים חריגים..
אודי אורנשטיין: זה גם לא בחירה שלהם, זה בחירה של המפעלים. המפעלים הם אלה שבוחרים לקחת אנשי מקצוע, אבל רשות המסים, חייבת לייצר מנגנונים פשוטים שימנעו את הצורך ללקיחת אנשי מקצוע.
רונן הירשלר: ולכן פנית לשר האוצר וביקשת לפשט את התהליכים. אבל אתה אומר לי בפועל, אתה מכיר מקרים של אנשים או מפעלים ועסקים שמעדיפים לרדת מכל הסיפור הזה, ולומר, ולדלג בגלל הבירוקרטיה.
אודי אורנשטיין: לצערי הרב, כן. אני מקווה שבמבצע הזה כמו שעשו דברים בהחלט בצורה יותר טובה מעמוד ענן, גם לאורך המבצע אני מדבר ברשות המסים, ובתגובה לכל מיני אירועים שהיו בשטח, גם קבלת ואישור מתווה הפיצויים שהיה מהיר מאוד. אני מקווה שגם בנושא הזה, גם בנושא של התייחסות למפעלים, לאחר המבצע, וכל הדיון עם הפצועים גם בנושא הזה אני מקווה שיעשו צעד אחד קדימה ויילכו צעד לקראת המפעלים.
רונן הירשלר: אודי אורנשטיין, מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, נסתפק בזה, תודה רבה.
אודי אורנשטיין: תודה לכם, להתראות.

 

להאזנה לראיון - יש ללחוץ כאן (להורדה יש ללחוץ קליק ימני ולבחור Save Target As)

 

 



פייסבוק