המדריך לצמיחה עסקית בתעשייה הקיבוצית - כיצד לשמר ולמנף את נכסי הקניין הרוחני במפעל הקיבוצי?

המדריך לצמיחה עסקית בתעשייה הקיבוצית

כיצד לשמר ולמנף את נכסי הקניין הרוחני במפעל הקיבוצי?

 

 

התנועה הקיבוצית רשמה דף מפואר בתולדות ההתיישבות, הביטחון והכלכלה בישראל, אך ידעה גם משברים קשים.  מאז יישום הסדר החובות עוברים הקיבוצים, על מפעליהם הכלכליים, שינויים דרמטיים הכוללים הפרטה, הפרדה בין נכסים, שיוך נכסים, הסדרי פנסיה, שכר דיפרנציאלי, הרחבה קהילתית ועוד.

 

התעשייה הקיבוצית פועלת כיום יותר ויותר על-פי אמות מידה המקובלות בשוק החופשי ובהיות חלק ניכר מהם מפעלים מוטי ייצוא גם על-פי הסטנדרטים הגלובליים המאפיינים את כלכלת המאה ה-21.

 

הצורך בחשיבה כלכלית-עסקית מחייב את מנהלי המפעלים בתעשייה הקיבוצית לאמץ דפוסי התנהלות עסקית חדשניים, תוך היערכות מתמדת להתמודדות מול שינויים בשוק.

 

השאלה הבסיסית שצריכה להנחות את מנהלי המפעלים הקיבוציים היא כיצד לשמר את נכסי המפעל, כולל הנכסים הלא-מוחשיים, תוך כדי קידומם ומינופם, בדרך ליצירת יתרון יחסי ארוך טווח בשווקים.

 

בכל מפעל קיבוצי, קטן כגדול, מצטברים במהלך הזמן ידע רב ונכסים לא מוחשיים, מה שמכונה "קניין רוחני", פרי של ניסיון ועבודה רבת שנים, תוך כדי והתמודדות מול שינויים. לא תמיד ההנהלה חשה צורך לשמר נכסים אלה להגן עליהם ולעיתים אף אינה ערה לאפשרויות המינוף העצומות, מבחינה כלכלית ומסחרית, אשר נודעת לשימור נכסים אלה.

 

בהקשר זה כדאי לזכור שמתן הגנה פטנטית על מוצר או שירות לא נועד רק למנוע ממתחרה שימוש במוצר כלשהו או להפריע לפעילותו המסחרית. ניתן לעשות בפטנט גם מחוץ להליכים משפטיים וחשוב לזכור, כי תפקידם של הפטנטים הינו  לסייע לבעליהם להגדיל את רווחיהם. ממציאים רבים נוטים לשפוט את כדאיות הגשת בקשת פטנט על פי החשיבות המדעית של ההמצאה ולא על פי התועלת המסחרית שעשויה לצמוח ממנה. יתר על כן, במפגש עם משקיעים פוטנציאלים, עניין בעל חשיבות לתעשייה הקביוצית, הדרך לגיוס הון לרוב מהירה יותר לחברה בעלת טכנולוגיה מוגנת פטנט. משקיעים נוטים לאמץ את אותם הנכסים אשר מצד אחד הינם נכסים בעלי סיכון נמוך, כגון טכנולוגיות מוגנות פטנט, ומצד שני בעלי ערך משמעותי. בנוסף, פורטפוליו רחב של פטנטים מגדיל את ערך החברה ומוסיף מוניטין לתדמיתה.   

 

מטרת המדריך שלפניכם הוא לצייד אתכם בעצות מעשיות בכל הקשור לזיהוי, טיפוח, שימור ומינוף. אנו, כמובן, נשמח להעמיד לרשותכם מידע שימושי נוסף ואף לקיים עמכם מפגשים אישים, ללא כל התחייבות.

 

בברכה,

קבוצת לוצאטו

 

 


ד"ר אסתר (אתי) לוצאטו,
מנהלת-שותפה בקבוצת לוצאטו
(צילום: אורן כהן) 
ד"ר כפיר לוצאטו, 
נשיא קבוצת לוצאטו
(צילום: אורן כהן)


 

 

מדוע כדאי להגן על נכסי הקניין הרוחני של המפעל הקיבוצי?  

 

1) בכל מפעל קיבוצי קיימים רבדים רבים של המצאות ופיתוחים אשר חלקם לפחות ראויים להגנה פטנטית. מדובר ביכולת חשובה של המפעל לקדם את עסקיו בשווקים הגלובליים.

 

2) משמעות ההגנה הפטנטית היא מתן הגנה וזכות בלעדית לתקופה של 20 שנה למפעל על המצאתו. הפטנט מונע מאחרים לעשות שימוש באמצעה.

 

3) המניע העיקרי לרישום פטנט הוא האפשרות להפיק רווחים מסחריים מההמצאה. מכיוון שאנו חיים בחברה תחרותית ומפותחת מבחינה טכנולוגית, שימוש מסחרי (ייצור ומכירה) של נושא ההמצאה ללא הגנה משפטית ראויה עשוי לסכן את עצם קיומה של ההמצאה, לרבות ההשקעות והרווחים המופקים ממנה.

 

4) הגנה פטנטית מהווה תשתית הכרחית לגיוס השקעות. למעשה, יש מקרים בהם לא נמצאו מי שהיו מוכנים להשקיע באמצאה מהטעם העיקרי שאין ולא יהיה ניתן לרשום על ההמצאה פטנט.

 

5) היעדר פטנט לייצרן מהוות לעיתים הזמנה למתחרים לעסוק במרץ במחקר ופיתוח בשטח, ולפתח מוצרים משופרים וזולים יותר המסוגלים להתחרות במוצר היצרן. הדחף להשקיע במחקר ופיתוח קטן הרבה יותר ם קיימת סבירות שתוצאות הפיתוח יפלו בגבולות הפטנטים של היצרן המקורי


 זכרו, אמנם לחברה גדולה עדיפות בקרב על השוק על פני חברה בינונית, מעצם גודלה ועוצמתה הכלכלית, אך אל לחברות בינוניות לחשוש מתגובתן של התחרות הגדולות לחדירה לשוק. אחת ממטרות הפטנט, בהקשר זה, הינה להחזיר את האיזון ע"י היתרון המוקנה לחברה בינונית או קטנה ע"י הפטנט, או אף יצירת יתרון על פני המתחרה הגדולה. לעיתים קרובות תוכל חברה בינונית ליצור כך יתרון שהוא גדול עבורה, אך לגבי חברה מתחרה גדולה מהווה הפרעה קטנה שאינה מחייבת תגובה התקפית.



רישום פטנט – צעד אחר צעד

 

1) לפני שניגשים לעורך פטנטים רצוי לבדוק אם ניתן להפוך את הרעיון שבסיס ההמצאה להמצאה מעשית. הרעיון המוגש צריך להיות מגובש ומעשי כדי שניתן יהיה לבחון אותו ברצינות ולקדמו. עם זאת, מוטב לא להשקיע יתר על המידה בפיתוח הרעיון מראש שכן קיים סיכוי שכבר נרשם פטנט על רעיון זה. כ-50%-60% מן המתחילים בתהליך ימשיכו הלאה ויתקדמו עד להשגת הפטנט המיוחל.

 

2) אפשר ומומלץ לערוך באופן עצמאי בדיקה ראשונית במאגרים חינמיים כדי לבדוק האם מדובר אכן בפטנט, אם כי לבעל מקצוע בתחום יש יכולות טובות יותר.

 

3) אין צורך להגיע לפגישה עם עורך הפטנטים עם מצגות ותחקירים. את האנרגיות הללו מוטב להשקיע בתחומים אחרים כמו המשך המו"פ וגיסו משקיעים.

 

4) רישום הפטנט – השאלה הכין לרשום את הפטנט תלויה במוצר עצמו ובתוכנית העסקית של המפעל הקיבוצי. אין טעם לרשום את הפטנט בכל העולם עבור מוצר שמיועד לשוק ספציפי, או לוותר מראש על מדינה מסויימת בשל החשש שממילא יפרו שם את הפטנט. אפילו מדינות שנודעו לשמצה בשל ההגנה הלקויה על הקניין הרוחני, דוגמת הודו וסין, משנות כיום את מדיניותן ופועלת ביתר מרץ לאכיפת הגנות על הקניים הרוחני.

 

5) הגשת בקשה לפטנט- הגש בקשה לפטנט עולה כ-3,000-4,000 דולר ואם מדובר ברעיון חדש ובלש ניתן לסיימה תוך מספר שבועות. מאותו רגע הרעיון מוגן ולמגיש נקבע זכות ראשונים.   

 

 

 

ניהול ושיווק בעידן של חשיפה גלובלית

 

הגלובליזציה של השווקים פתחה בפני היצרנים הישראליים מרחב פעילות ואפשרויות עצומים, אך גם אילצה אותם לעמוד בתחרות עזה ביותר מול מתחרים קשוחים. בהיעדר חסמים טכנולוגיים של ממש חברות רבות ממהרות להעתיק ולחקות מוצרים קיימים, תוך הסטת הייצור למדינות בעלות שכר עבודה נמוך והצעתם ללקוחות בעלויות נמוכות.  זאת ועוד, הלקוחות מצידם באים בדרישה מתמדת להשגת רמות טכנולוגיות גבוהות יותר, להפחתת מחירים ולשיפור איכותם של המוצרים ושל השירותים.

 

היכולת של מתחרים לייצר מוצרים במדינות בעלות שכר נמוך והגנה רופפת על הקניין הרוחני מעמידה מפעלים רבים בפני אתגרים לא פשוטים שעיקרם כיצד לייצר מוצר איכותי בעלות סבירה.

 

כיצד פועלים אפוא נכון בשוק תחרותי, גלובלי ודינמי?

 

1) בונים תשתית פיתוח חזקה, עם יכולת להוביל את פיתוח המוצרים המתקדמים ביותר ולהביאם לשוק בזמן הקצר ביותר.

 

2) מיישמים תהליכי חדשנות.

 

3) יוצרים תמריץ לעובדים להעלות הצעות לשיפור בכל המימדים של הייצור והפיתוח, משיטות עבודה ועד קווי מוצרים.

 

4) פועלים באופן שיטתי ועקבי לזיהוי ושימור הקניין הרוחני הנצבר בין כותלי המפעל.

 

5) מתקשרים עם עורך פטנטים מקצועי למתן הגנה פטנטית לשיטות, תהליכים ומוצרים שהם פרי הפיתוח במפעל.

 

6) מרחיבים את ההגנה הפטנטית לשוקי היעד של מוצרי המפעל.

 

7) פועלים למינוף מסחרי של ההמצאות בין השאר באמצעות העלאת ערך המוצרים החדשים, גיוס משקיעי, הרחבת קוויי ייצור ועוד.

 

8) מפעילים מדיניות למעקב אחר מתחרים וזיהוי מוקדם של המצאות ופיתוחים מתחרים.

 

9) להמשיך ולעקוב אחר ההמצאה במטרה לבדוק את התאמתה לשינויים בשווקים העולמיים ולערוך שינויים במידת הצורך.

 

 

המדריך נערך על ידי קבוצת לוצאטו עורכי פטנטים, העוסקת בשימור ומינוף קניין רוחני

 

ניתן לקבל מידע נוסף בנושא ולהיפגש עם נציגי הקבוצה, ללא כל התחייבות.

 

פארק התעשייה עומר, רח' הגת 9, ת.ד. 5352, באר שבע 84152

סניף תל-אביב: מגדל המוזיאון, רח' ברקוביץ 4, תל אביב 64238

טל': 073-2262626, פקס: 03-6099972

www.luzzatto.com

בקרו בקבוצתנו בפייסבוק

 



פייסבוק